SJ inställda tåg – Detta har du rätt till när tåget inte går

Att stå och vänta på ett tåg som aldrig kommer är bland det mest frustrerande du kan vara med om som resenär. Oavsett om du är på väg till jobbet, ska hälsa på familjen eller har en viktig anslutning att hinna till så kan inställda tåg ställa till det rejält. SJ:s inställda tåg är tyvärr inget ovanligt, särskilt under vintermånaderna när kylan slår till hårt i norra Sverige. Men du har rättigheter – och det är bra att känna till vad du faktiskt kan kräva tillbaka. Lär dig vad som gäller när SJ ställer in tåg, hur du får ersättning, och vad du ska göra om du inte får svar i tid.
Så avgörs vilket regelverk som gäller för din resa
Det första du behöver förstå är att det finns två olika regelverk som styr vad du har rätt till – och vilket som gäller beror inte på hur långt du ska åka, utan hur lång hela tågets sträcka är.
Om tågets hela linje är 150 kilometer eller längre, omfattas du av EU:s tågpassagerarförordning. Om tåget däremot går kortare än 150 kilometer gäller svensk lag – närmare bestämt lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. Det betyder att ett tåg som kör från Västerås till Köping (en kortare sträcka) följer helt andra ersättningsregler än ett tåg mellan Stockholm och Luleå.
Det är en viktig skillnad, eftersom EU-regler ofta ger dig mer omfattande rättigheter när det gäller förseningar, återbetalning och assistans.
Vad händer när tåget ställs in?
Så fort SJ beslutar att ställa in ett tåg är de skyldiga att erbjuda dig en ny resa eller pengarna tillbaka. Om det inte sker inom 100 minuter från den planerade avgångstiden får du rätt att själv boka om med tåg eller buss – och SJ måste stå för kostnaden, så länge den är rimlig och relevant för din resa.
Men det är viktigt att komma ihåg att SJ inte är skyldiga att ersätta flygbiljetter. Om du själv väljer att ta ett flyg för att hinna till jobbet eller hem till julfirandet, får du stå för kostnaden. SJ är bara skyldiga att stå för ombokningar inom marktransport – alltså andra tåg eller bussar som håller en jämförbar standard.
Assistans vid långa väntetider
Om du drabbas av ett inställt tåg och blir kvar på stationen i flera timmar utan att komma vidare har du rätt till viss hjälp – särskilt om det rör sig om längre resor. Då ska SJ kunna erbjuda dig:
- Mat och dryck om väntan blir lång
- Hotell eller annan inkvartering om du måste övernatta
- Transport mellan station och boende om du behöver ta dig vidare
Den här hjälpen är dock beroende av att det är praktiskt möjligt att ordna, och att det inte handlar om undantagsförhållanden som till exempel extremväder. Om tåget ställts in av orsaker som är utanför SJ:s kontroll, till exempel storm eller strömavbrott, kan de också begränsa hjälpen till max tre nätter.
Så stor ersättning har du rätt till
Om du ändå väljer att resa – eller om du blev försenad på vägen innan tåget ställdes in – kan du ha rätt till ekonomisk ersättning. Hur mycket du får beror på hur långt tåget går och hur lång förseningen blev. Ersättningen gäller alltid utifrån hela tågets sträcka, inte din individuella resa.
För tåg längre än 150 km:
- 60 minuter försening: 25 % ersättning av biljettpriset
- 120 minuter eller mer: 50 % ersättning
För tåg kortare än 150 km:
- 20 minuter: 50 % ersättning
- 40 minuter: 75 % ersättning
- 60 minuter: 100 % ersättning
Det spelar ingen roll om du rest med enkelbiljett eller har ett periodkort – men reglerna för hur ersättningen räknas ut är lite olika.
Särskilda regler för dig med periodkort
Om du reser med SJ:s 30-dagarskort, årskort eller en Movingobiljett finns det förstärkta ersättningsnivåer. SJ räknar ut ett genomsnittspris per resa, baserat på hur många resdagar som ingår i kortet.
Här är ett exempel: Om du har ett 30-dagarskort för InterCity eller Regional-tåg delas biljettpriset med 22 (antalet typiska resdagar). Den summan räknas sedan som priset för en resa – och det är det priset du får ersättning utifrån.
Det finns också möjlighet att säga upp kortet och få tillbaka pengar om SJ gör större förändringar i trafiken som påverkar dig. Då måste du visa att förändringen är så pass betydande att du inte längre kan använda kortet som planerat.
Tågen i kylan – vad gäller i norra Sverige?
I norra Sverige ställs SJ:s nattåg ofta in när det blir för kallt – något som väcker mycket kritik. Tågkonsulenter och tidigare anställda har uttryckt frustration över att tågen inte får gå trots att de tekniskt sett klarar temperaturer ner mot -40 grader.
SJ menar dock att det inte handlar om tågens kapacitet, utan om säkerheten. Skulle ett tåg fastna mitt ute i vintern utan ström kan temperaturen snabbt bli livshotande för passagerare och personal. Därför finns det i upphandlingen med Trafikverket en gräns: inga tåg får köra om det är kallare än -30 grader.
Det kan kännas absurt – särskilt för dig som bor i norr och är van vid vinterväder – men SJ prioriterar säkerheten framför allt.
Så går du tillväga för att få ersättning
För att du ska få ut ersättning eller återbetalning måste du själv kontakta SJ. Det går enklast via deras hemsida eller app, där du fyller i formuläret med information om din resa, din biljett och vad som gått snett.
Det är en bra idé att bifoga:
- Skärmdumpar på förseningsmeddelanden
- Kvitton på eventuella nya biljetter
- Tydlig beskrivning av vad som hände
Kom ihåg att det är du som måste ta initiativet. SJ betalar inte ut ersättning automatiskt.
Om du inte får svar – eller får avslag du inte håller med om – finns kommunal konsumentvägledning i de flesta kommuner. Där kan du få hjälp att skriva brev, tolka regler och skicka ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
När du missar anslutningen
Om ditt SJ-tåg blir inställt eller försenat så att du missar ett anslutande tåg, ska SJ erbjuda dig en ny resa. Får du inget besked inom 100 minuter har du rätt att boka en ersättningsresa själv. Det gäller dock bara om det var SJ:s tåg som var försenat – inte om du missat det på grund av en försenad lokalbuss.
Vad som gäller när du själv bokar:
- Ersättning ges endast för rimliga och likvärdiga färdsätt
- Flyg ersätts inte, även om det är billigaste eller snabbaste alternativet
- Se till att spara kvitton och skicka in dem tillsammans med din begäran
Vanliga missförstånd om inställda tåg
Det finns många myter och missuppfattningar kring vad du kan kräva av SJ. Här är några av de vanligaste – och vad som faktiskt gäller:
- ”Jag kan alltid kräva flygbiljett” – Nej, SJ ersätter bara andra marktransporter, inte flyg.
- ”Jag får bara pengar tillbaka om jag inte reser” – Fel, du kan få ersättning även om du reste och blev sen.
- ”Jag måste acceptera ombokningen de erbjuder” – Nej, om det dröjer mer än 100 minuter kan du boka nytt själv.
- ”Jag får tillbaka hela periodkortet vid försening” – Inte automatiskt, men vid väsentlig trafikförändring kan du ha rätt till återköp.
Att känna till dina rättigheter gör skillnad – särskilt när du drabbas av SJ inställda tåg.