Höghastighetståg i Sverige – affärsmässighet och samhällsnytta
En forskningssatsning för framtidens tåg Projektet kring höghastighetståg i Sverige, lett av KTH Järnvägsgruppen, undersöker hur snabbtåg kan bidra till både affärsmässig framgång och samhällsnytta. I samarbete med WSP Analys & strategi och finansierat av VINNOVA och Alstom, syftar projektet till att förstå och förutse marknader, lönsamhet och kostnadsstrukturer för snabbtågssystem i Sverige.
Restider och nya tågsystem
Snabbare restider är centralt för att öka tågtrafikens attraktivitet. Med utvecklingen av fordon som Gröna Tåget, kan restider kortas avsevärt samtidigt som komfort och effektivitet förbättras. Gröna Tåget kombinerar höga hastigheter på upp till 250–280 km/h med kapacitet att köra på både äldre spår och nya höghastighetslinjer, vilket minskar behovet av ny infrastruktur.
Marknadsanalyser och samhällsekonomisk nytta Projektet har undersökt vilka marknader som skulle gynnas mest av höghastighetståg. I synnerhet sträckor med hög befolkningstäthet och mycket konkurrens från flyg har identifierats som prioriterade. Samtidigt visar analyser att investeringar i höghastighetsbanor, som kan konkurrera med både bil och flyg, leder till stora samhällsekonomiska vinster genom minskade utsläpp och ökad tillgänglighet.
Restider och energiförbrukning
Att minska restiden har inte bara fördelar för passagerarna utan också för klimatet. Höghastighetståg är energieffektiva och drivs av el, vilket innebär att de kan minska beroendet av fossila bränslen. Samtidigt utvecklas nya teknologier för att sänka energiförbrukningen per kilometer, vilket gör tågen ännu mer hållbara.
Infrastruktur och teknisk utveckling
Banor för höghastighetståg måste uppgraderas eller byggas om för att tågen ska kunna nå sina topphastigheter. Detta inkluderar nya signalsystem som ERTMS och ETCS samt åtgärder för att minska buller och vibrationer. Även tekniska framsteg inom boggier och aerodynamik spelar en avgörande roll för tågens prestanda och hållbarhet.
Miljö och punktlighet
Höghastighetståg som de i Japan, Spanien och Frankrike har visat att punktlighet och tillförlitlighet kan säkerställas även vid höga hastigheter. Genom att separera godstrafik från passagerartrafik på särskilda banor kan man minska trängseln på järnvägsnätet och öka effektiviteten i hela transportsystemet.