PM-motorer för järnvägsapplikationer
Åsa Sandberg, representant för Bombardier, beskriver i sitt uttalande en ny typ av motor som kan revolutionera järnvägssektorn:
”Ett tåg som kraftigt förbättrar järnvägens konkurrenskraft, är anpassat för de rigorösa nordiska förhållandena och erbjuder förbättrad miljöprestanda samt en interiör design som kan vinna kampen om framtidens passagerare.”
Bombardiers MITRAC Permanent Magnet-motorteknik: En ny standard
Bombardiers MITRAC Permanent Magnet (PM) motor är en teknik som förverkligar ambitionerna inom Gröna Tåget-projektet. Denna motor är både kompakt och kompatibel, vilket förbättrar den övergripande optimeringen av fordonet. Här är några av de främsta fördelarna med PM-motorn:
- Förbättrad energieffektivitet:
Motorn uppnår hög effektivitet genom sin design, vilket direkt minskar energiförbrukningen. Den har även hög prestandadensitet, vilket ökar konkurrenskraften. - Låg rotorvärme:
Med ett litet antal poler maximeras motorns vridmoment, och kylning sker via en extern fläkt, vilket säkerställer stabil drift även vid höga hastigheter.
Höghastighetsprestanda: Rekordresultat med PM-motorn
Vid ett hastighetsrekord den 14 september 2008, då tåget nådde 303 km/h, ersatte två MITRAC PM-motorer fyra induktionsmotorer. PM-motorn visade sig vara 2,6 gånger kraftfullare än en konventionell ASM-motor vid 300 km/h, samtidigt som den bibehöll samma vikt och dimensioner.
Miljöprestanda: Effektivitet under alla förhållanden
MITRAC PM-motorn har hög verkningsgrad, särskilt under fordonets drift, och bibehåller sin prestanda både vid lågt vridmoment och över ett brett hastighetsintervall. Detta ökar möjligheten att regenerera bromsenergi, vilket ytterligare bidrar till motorernas miljövänlighet.
Anpassad för nordiska förhållanden
Den robusta PM-tekniken har utvecklats med fokus på motorns hållbarhet under de tuffa nordiska vinterförhållandena. Med mer än 505 000 km i testning, inklusive utmanande vintermiljöer, har MITRAC PM-motorn visat sig vara både elektriskt och mekaniskt kompatibel med befintliga system.
Samarbete och forskning
Gröna Tåget-programmet har gett Bombardier en unik möjlighet att testa och utveckla PM-tekniken i samarbete med experter från KTH, särskilt inom elektrisk energiomvandling. Dessa tester har inte bara tillfört värdefull kunskap utan också visat på stora framtida möjligheter för järnvägssektorn.
Framtidens järnväg
Med framgångsrika leveranser av MITRAC PM-motorer till projekt som Bombardier OMNÉO och TWINDEXX, för både Frankrike och Schweiz, fortsätter Bombardier att sätta en ny standard för energieffektivitet och hållbarhet i järnvägssektorn. Denna teknik lovar en framtid där tåg inte bara är snabbare och effektivare, utan också mer miljövänliga.