Prov med Regina 250
Under sommaren 2006 genomfördes omfattande tester med Regina 250, ett ombyggt tåg från Bombardier Transportation, för att undersöka dess prestanda vid hastigheter upp till 275 km/h. Flera modifieringar genomfördes, inklusive nya boggier för höghastighet, höghastighetspantograf och extra drivkraft. Tester utfördes för att analysera fordonsdynamik, aerodynamik och bullernivåer, och mätningar av krafter i kurvor och på rakspår genomfördes. Resultaten visade att Regina 250 klarade höga hastigheter med stabilitet och säkerhet, vilket ger värdefull kunskap inför framtida utveckling av höghastighetståg.
Fordonsdynamiska och aerodynamiska utmaningar
När hastigheten ökar från 200 till 275 km/h, ökar spårkrafterna markant, vilket kräver avancerade tekniska lösningar för att upprätthålla stabilitet. Regina 250:s boggi, som optimerades för både stabilitet och följsamhet i kurvor, testades framgångsrikt för att hantera denna utmaning. Tryckpulser i tunnlar, ökade krafter på spåret och högre ljudnivåer var också faktorer som analyserades under testerna.
Aerodynamiken spelade en avgörande roll, eftersom luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten. Detta ställer högre krav på fordonets design för att minimera energiåtgången vid högre hastigheter.
Modifikationer för höga hastigheter
För att kunna köra i hastigheter upp till 275 km/h krävdes ett antal modifieringar av tåget. Förutom nya boggier med optimerad stabilitet installerades höghastighetspantografer och nya växellådor för att tåget skulle kunna hantera de höga krafterna. Extra omriktare och motorer monterades också för att driva tåget effektivt. Dessutom utrustades tåget med boggiskärmar för att minska bullret både internt och externt.
Viktiga mätningar och analyser
Flera tester utfördes för att utvärdera tågets prestanda och samla in data om bland annat vinddrag under fordonet och ljudnivåer. Internljudsmätningar genomfördes för att optimera balansen mellan stomljud och luftljud, och olika hastighetsgivare som GPS och virvelströmsmätare användes för att noggrant mäta tågets hastighet.
En särskilt intressant del av testerna var de dynamiska testerna i kurvor och på rakspår. Trots de höga hastigheterna förblev de uppmätta spårkrafterna långt under UIC
krav, vilket visar att Regina 250 klarade de dynamiska påfrestningarna väl. Ljudprover genomfördes också med hjälp av en akustisk kamera för att identifiera ljudkällorna och utvärdera effekten av boggiskärmarna.
Viktiga milstolpar
Under testerna i juli 2006 uppnåddes flera viktiga milstolpar. Den 25 juli passerades en viktig gräns då tåget nådde en hastighet på 275 km/h. Dagen efter putsades rekordet ytterligare. Dessutom utfördes tester i olika kurvor i hastigheter upp till 260 km/h, där spårkrafterna fortsatte att hålla sig inom säkra gränser.
Sammanfattning av resultaten
Testerna under sommaren 2006 visade att Regina 250, med sina nya boggier och modifikationer, kunde hantera höga hastigheter med god stabilitet och låga spårkrafter. Ljudnivåerna kunde minskas med hjälp av boggiskärmar, och viktiga data samlades in om hastighetsmätning, aerodynamik och komfort. Strömavtagaren presterade också väl i höga hastigheter, och samarbetet mellan alla aktörer visade sig vara mycket framgångsrikt.
Sammantaget gav dessa tester värdefull kunskap om hur höghastighetståg kan optimeras för framtiden, vilket stärker den svenska järnvägsindustrins kompetens inom området höghastighetståg.