Föredrar passagerare lägre biljettpriser framför komfort och utrymme?
I en tid där tågoperatörer konkurrerar om passagerarnas uppmärksamhet och val, ställs ofta frågan om passagerare föredrar lägre biljettpriser framför komfort, utrymme och andra interiöra arrangemang. Forskning vid KTH Järnvägsgruppen har under 15 år undersökt hur resenärer värderar dessa faktorer och har även genomfört nya experiment för att förstå deras preferenser bättre.
Forskningsmål
Forskningen hade som mål att besvara följande frågor:
- Accepterar passagerare 2+3 sittplatser i tågvagnar?
- Vilket är det optimala benutrymmet?
- Hur påverkar andra interiöra designval upplevelsen?
Resultat från statistiska experiment
Under hösten 2008 genomfördes ett statistiskt experiment där resenärer fick betygsätta sin upplevelse av bekvämlighet, rymlighet och känslan av personligt utrymme. Resultaten visade att passagerarnas bedömning av komfort och rymlighet starkt påverkas av utformningen av sittplatser och benutrymmet.
- Bekvämlighet och rymlighet: En bredare vagn med 2+3 sittplatser bedömdes nästan lika högt som en vanlig vagn med 2+2 sittplatser. Anledningen till detta är att den bredare vagnen ger en känsla av rymlighet, särskilt om den är väl designad.
- Personligt utrymme: Viktiga faktorer som bidrar till känslan av personligt utrymme är individuella armstöd, lite större sittplatsutrymme på 3+2-sidan (upp till 5 cm mer), samt att mittersta sittplatsen ofta är tom, vilket bidrar till ökad bekvämlighet.
Passagerarnas preferenser: Komfort kontra pris
En av de viktigaste slutsatserna från forskningen är att passagerare i vissa fall föredrar lägre biljettpriser framför extra komfort. Till exempel visade resultaten att viljan att betala extra för 2+2 sittplatser är låg. Detta innebär att många passagerare väljer billigare alternativ, även om det innebär mindre utrymme eller komfort.
För familjer och större grupper kan 3+2-sittplatser vara särskilt attraktiva, då de föredrar att sitta bredvid varandra. Samtidigt är det viktigt att sätena är tillräckligt breda och att interiören är utformad för att ge en känsla av rymlighet, även med fler sittplatser per rad.
Design för komfort och rymlighet
För att skapa en känsla av rymlighet i tåg med 3+2 sittplatser har forskningen lyft fram några viktiga designprinciper:
- Individuella armstöd för att ge varje passagerare en känsla av eget utrymme.
- Tunnare ryggstöd och utformade säten som ger extra utrymme för benen under stolen framför.
- Fotstöd och bekväma bord som bidrar till ökad komfort, särskilt på längre resor.
Slutsatser
Forskningen visar att passagerare under rätt omständigheter kan acceptera och till och med uppskatta 2+3-sittplatser, särskilt om designen optimeras för komfort. Några avgörande faktorer är:
- Sittplatsavstånd på cirka 90 cm med tunna, välformade säten.
- Högt benutrymme under sätena.
- Breda säten med individuella armstöd som ger passagerarna en känsla av utrymme.
Förutom sittplatsernas utformning bidrar även andra designfunktioner, såsom arrangemang för förvaring av kläder, mat- och dryckesutrymmen, samt bekväma ryggstöd, till en förbättrad upplevelse för passagerarna.
Sammanfattning
Passagerarnas preferenser varierar beroende på deras behov och omständigheter. Även om vissa passagerare värderar lägre priser framför extra komfort, visar KTH:S forskning att rätt designade tåginteriörer kan göra det möjligt för operatörer att erbjuda fler sittplatser utan att kompromissa med passagerarnas upplevda komfort och rymlighet.